کودک و نوجوان

ساخت وبلاگ

وقت افطار

وقت افطار

وقت افطار

                                                  دست بابام کوزه بود
                                                  یادش نبود روزه بود

وقت افطار
نشسته بود یه گوشه
 خواست که آب بنوشه
گفتم:بابا به افطار
چیزی نمونده انگار
وقت افطار

باباجونم تا شنید
زد زیر خنده خندید

 

کانال کودک و نوجوان تبیان

[email protected]

منبع: مهد پورتال

تهیه:شهرزاد فراهانی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

  

سرچشمه نور

آن شب ستاره تا صبح بارید روشن تر از پیش مهتاب تابید ...

سیزده بدر

می رویم سیزده بدر دسته به دسته ...

مردی می آید...

یک روز جمعه با یک سبد نور مردی الهی می آید از دور ...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 185 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:29

پولک طلا

یکی بود یکی نبود. در یک برکه پر از آب، یه ماهی کوچولو بود به اسم پولک طلا که همراه خانواده اش زندگی می کرد. او، دوستان زیادی داشت و هر روز در برکه، با آن ها بازی می کرد.

 یک روزکه پولک طلا، برای بازی راهی شد، صدای دوستش، قورقوری را از بیرون آب شنید و با تعجب   رفت روی آب. او، تا به حال، قورقوری را بیرون آب ندیده بود. با تعجب از او پرسید: «اون جا چه کار      می کنی؟ مواظب باش بیرون آب خفه نشی!»

قورقوری با لبخند گفت: «نگران من نباش. من بیرون آب هم می تونم نفس بکشم.»
پولک طلا با تعجب گفت: «مگه می شه؟ پس حتما دیگه نمی تونی بیای درون برکه.» پولک طلا ناراحت شد و با غصه ادامه داد: «اگه دیگه نتونی بیای، من دلم برات تنگ می شه. آخه دیگه نمی تونیم با هم بازی کنیم.»

قورقوری گفت: «نه، این طوری نیست. من باز هم می تونم بیام توی برکه و بازی کنیم. امروز می خواستم کمی آفتاب بخورم و دوستان خارج از برکه رو هم ببینم. این جا هم می تونم نفس بکشم، چون ما قورباغه ها، می تونیم هم در آب نفس بکشیم، هم بیرون آب؛ یعنی دو جا زندگی می کنیم.»

پولک طلا کمی فکر کرد و با خوش حالی به قورقوری گفت: «من این رو نمی دونستم. ممنونم که به من گفتی. من، امروز، از تو یه چیز جدید یاد گرفتم.»
پولک طلا و قورقوری شروع کردند به خندیدن.

پولک طلا
کانال کودک و نوجوان تبیان
نقاشی مبینا

مبینادفتر نقاشی اش را آورد و به مادر بزرگ گفت: چی بکشم؟...

گردش کرم کوچولو

کرم کوچولو،سرش را از خاک بیرون آورد. هوا به تنش خورد. آسمان و خورشید را دید. ...

لاک پشت کجاست

قصه گو: یکی بودیکی نبود. یه لاک پشت و یه خرگوش ...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 279 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:29

چرا مزه¬ی قهوه¬ها یکسان نیست؟

یکی از آشامیدن¬های مورد علاقه¬ی مردم در طول هزاران سال قهوه بوده است. قهوه ابتدا در میان مردم عربستان رواج داشته و در حدود قرن شانزدهم به اروپا برده شده است...

سلطان محمود و گدا

در روزگاران دور دو گدا بودند که جلوی قصر سلطان محمود غزنوی گدایی می کردند. یکی از گداها خیلی برای شاه و درباریان چاپلوسی می کرد و به همین خاطر همیشه از قصر برای او غذا می آوردند و گه گُداری هم به او پول .ی دوم روزگار...

در عصر یخبندان چه اتفاقی برای حیوانات رخ داد؟

دوران عظیم یخبندان یا عصر یخ،هنگامی اتفاق افتاد که توده عظیمی از یخ از سمت شمال بتدریج به طرف جنوب سرازیر شده و قسمتهای زیادی از جهان را پوشانید...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 183 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:29

جانوری که نمی میرد!

موجودات زنده بسیاری در این کره خاکی زندگی می کنند و هر کدام هم عمر نسبتا مشخصی دارند اما در این میان جانوری وجود دارد که هیچگاه نمی میرد و تا ابد زنده می ماند.
موجودات زنده بسیاری در این کره خاکی زندگی می کنند و هر کدام هم عمر نسبتا مشخصی دارند اما در این میان جانوری وجود دارد که هیچگاه نمی میرد و تا ابد زنده می ماند. این جانور که هایدرا خوانده می شود ظاهری شبیه به یک لوله نیم اینچی ژله ای دارد و خاستگاهش آب های سراسر دنیاست و اگر همه چیز مرتب باشد و مورد حمله قرار نگیرد می تواند تا ابد زنده بماند.
اما جالب است بدانید که حتی در صورت بروز مشکل، این موجود قدرت بالایی در احیاء خود دارد؛ اگر آن را به دو نیم تقسیم کنید، به دو موجود مختلف تبدیل خواهد شد و مجددا زندگی اش را از سر می گیرد.
در صورتی که تعداد زیادی از آن ها را پس از قطعه قطعه کردن در یک لوله آزمایش بریزید، بشکلی شبیه به یک توپ را می سازند و پس از جدا شدن از یکدیگر، هر کدام زندگی تازه ای را از سر می گیرند.
چه کسی می خواهد تا ابد زنده بماند
مکانیزم بدن این جانور به طرز باورنکردنی و عجیبی بسیار ساده است و به دسته عروس های دریایی تعلق دارد. راب استیل، بیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه می گوید: «گاهی اوقات این جانوران آبی را تکه ای آزاد و زنده از روده می خوانم.»
در یک طرف بدن این جانور صفحه ای چسبناک قرار دارد که از آن برای آویزان کردن خود استفاده می کند و در طرف دیگرش هم دهان و مویژه های حساس آن وجود دارند که حاوی سلول های نیش هستند و از آنها برای پرتاب نیزه های زهرآگین خود را به سمت طعمه استفاده می کند.
اما مکانیزم بدن جانور به این صورت است که نخست صید (عمدتا یک سخت پوست کوچک که کک آبی خوانده می شود) را در جایش ثابت نموده و با دهانش آن را بی حرکت می کند تا زمانی که کاملا بی حس شود.
در دهه 90 میلادی فردی به نام دانیل مارتینز 60 عدد از این موجودات را جمع آوری کرده و سپس آنها را به صورت جداگانه در محفظه ای به صورت ایزوله نگهداری نمود.

جانوری که نمی میرد!

پس از چندی مشخص شد که جانور می تواند به تنهایی عمل تولید مثل را انجام داده و موجودات ریزی مانند خود را به وجود آورد. مارتینز پس از اطلاع از این موضوع تصمیم گرفت که نوزادان جانور را از آن جدا نماید و چهار سال بعد زمانی که مجددا به سراغ آن رفت، دریافت که هایدرا همچنان زنده است و ظاهر آن نیز با روز اولش هیچ فرقی نکرده.
شاید چهار سال زمان زیادی به نظر نرسد، اما قانون طبیعت این است که هر چه کوچک تر باشید عمرتان نیز کوتاه تر خواهد بود. از همین روست که حشرات کوچک تنها تا چند هفته زنده می مانند و وال های آبی تقریبا تا یک قرن عمر خواهند کرد. با در نظر گرفتن همین مسأله، اینکه یک جانور آبی کوچک بتواند تا 4 سال زنده بماند واقعا عجیب به نظر می آمد.
از همین روی، مارتینز یافته های خود را منتشر کرد و اعلام نمود که این موجود به صورت بالقوه فناناپذیر است. انتشار این اطلاعات اظهار نظرهای متعددی را از سوی مردم به دنبال داشت و برخی با رد این ادعا اظهار داشتند که این موجود نهایتا تنها 6 سال عمر می کند.
همین مسأله مارتینز را بر آن داشت که آزمایشات خود را از سر بگیرد و حالا هشت سال از آن شروع فرایند پایش این موجود می گذرد و وی اعلام کرده که تا ده سال این کار را ادامه خواهد داد و حتی اظهار داشته که در صورت زنده ماندن موجود پس از این دوره، آن را ابدی اعلام خواهد کرد و اگر هم کسی این مسأله را قبول نداشته باشد مشکل خودش است.
مارتینز مجددا تصریح نمود که تصور می کند هایدرا ابدی باشد و این اظهار نظر بدان معنا خواهد بود که احتمالا می توان نمونه هایی از آن را با عمر 10 هزار ساله یافت. استیل در ادامه گفت: نمی دانم که آیا این مسأله امکان پذیر خواهد بود یا خیر، اما این موجود با در نظر داشتن نتایج آزمایشات از پتانسل لازم برای فناناپذیری برخوردار است.

جانوری که نمی میرد!
اما راز این عمر طولانی ظاهرا این است که موجود مورد بحث هر چند هفته یک بار طی فرایند پوست اندازی، تقریبا کل بدن خود را از دست می دهد و مجددا از یک ذره ناچیز رشد می کند. این ذره نیز مجموعه ای از سلول های بنیادین است که عاقبت در کنار یکدیگر قرار گرفته و بدن جانور را می سازند.
اما همانطور که گفته شد این جانور هر چند روز یک بار این کار را تکرار می کند و همین مساله است که آن را از سالخوردگی و فرسودگی نجات می دهد.
در واقع هایدرا فاقد سلول های قدیمی است و از همین رو می توان گفت که جانور نه پیر می می شود و نه از بین می رود. پیشتر در مورد جانور دیگری به نام خرس آبی که عمری طولانی دارد و تقریبا در هر شرایطی زنده می ماند نیز مطلبی را منتشر کردیم که ابدی نیست.
این موجود همانطور که پیشتر گفته شد می تواند به کوچکترین اجزای سازنده اش تقسیم شده و مجددا خود را بسازد. پژوهشگران طی آزمایشی تعدادی از آنها را به صد قسمت تقسیم نموده و در یک لوله آزمایش با یکدیگر ترکیب کردند. پس از تکان دادن لوله یک جرم کروی تشکیل گردید و با گذشته تنها چند روز سلول هایی که سطح بیرونی جانوران را می ساختند راه خود را به سمت سطح بیرونی کره در پیش گرفتند و سلول های داخلی جانور هم به سمت مرکز بافت گلوله ای شکل حرکت کردند.
این فرایند در ادامه به شکل گیری یک کره دو لایه با حفره ای در مرکز آن انجامید؛ درست مثل اینکه یکی از این جانورها دارای یک لایه بیرونی و داخلی باشد و مایعی نیز میان این دو لایه جریان داشته باشد.
مرحله بعدی شکل گیری سر جانور است و بسته به اینکه توده اولیه چه اندازه ای داشته، یک، دو، سه یا حتی چهار سر تشکیل می شود و هر کدام روی بدنه خود قرار گرفته و از یکدیگر جدا می شوند.
این پدیده در نوع خود بی نظیر است؛ نمی توان موجود دیگری مانند این را یافت که پس از قطعه قطعه شدن باز هم بتواند خود را از نو بسازد. اگر بخواهید چنین کاری را با یک موش انجام دهید جز ترکیبی از خون و اجزای بریده شده چیز دیگری نخواهید داشت.

[email protected]
منبع: دیجیاتو _ تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان

اختراع اولین لباس غواصی

اولین لباس غواصی مانند یك بشكه ی چوبی بود كه دوتا سوراخ داشت و غواص از این سوراخ ها دستهای خود را بیرون می آورد و یك پنجره هم داشت تا غواص بتواند جلوی خود را ببیند.

یرموع، موشی عجیب با بدن کانگورو!

کانگوروها به خاطر شکل و ظاهر خاصشان علاقمندان زیادی دارند و به همان اندازه که افراد از موش ها تنفر دارند به این موجود زیبا عشق می ورزند...

پستانداری به نام شکاف دندان

پستانداران ویژگی های مشابه به همی دارند؛ مثلا اینکه بدن هایشان غالبا برای اینکه گرم بماند با مو پوشیده شده، برای رشد نوزادان خود به آن ها شیر می دهند و مغزهای به نسبت بزرگی دارند که قدرت تفکر و تعقل به آن ها می دهد...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 196 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 2:49

  • تعداد بازديد :
  • 0
  • شنبه 29/3/1395
  • تاريخ :
"); $("div[id=" + MessageType + "]").slideDown(500).delay(3000).slideUp(500); } }); function Clickheretoprint() { var s = 'MainComponents/printpage.htm'; s = '/' + s + ''; window.open(s, "", "Width=700,height=600,ScrollBars=1, resizable =0"); } function SendToWall() { var type = "1"; var id = ""; id = "320015"; if (id == "") id = "320015"; $.ajax({ type: "POST", url: "/webservices/Socialnetwork_v2/Service.asmx/SendToWall", data: "{ ID:" + id + ", Type:" + type + "}", contentType: "application/json; charset=utf-8", dataType: "json", success: function (recdata) { var i = recdata.d; if (i == -1) ShowMessage("waing", "لطفاً ابتدا در سیستم شناسایی شوید."); else if (i == -2) ShowMessage("success", "شما عضو شبکه اجتماعی تبیان نمی باشید."); else if (i >= 0) ShowMessage("success", "ارسال به شبکه اجتماعی تبیان با موفقیت انجام شد."); }, error: AjaxFailed }); function AjaxFailed(result) { ShowMessage("error", "برای ارسال لطفا ابتدا به شبکه اجتماعی تبیان بپیوندید."); } function ShowMessage(MessageType, MessageText) { var w = ($(window).width() / 2) - 200; $("body").append("
" + MessageText + "
"); $("div[id=" + MessageType + "]").slideDown(500).delay(3000).slideUp(500); } }

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 164 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 2:49

گل های کاغذی دوست داشتنی با مثلث

دنیا پر از گل های زیبا است که هر کدام رنگ و طرح منحصر به فردی دارد که طبیعت را زیبا می کند.
اما ما می توانیم با مثلث های کاغذی رنگی گل هایی زیبا درست کنیم که از وجود آن ها لذت ببریم.


وسایل مورد نیاز:


مقوا رنگی
قیچی ساده
قیچی زیگزاگ
چسب


مراحل ساخت:


در ابتدا مقوای رنگی را به شکل مثلث می بریم.

گل های کاغذی دوست داشتنی با مثلث

مثلث را  به صورت عمودی تا می کنیم.

گل های کاغذی دوست داشتنی با مثلث

دو گوشه پایین مثلث را به طرف خط تای مثلث، تا می کنیم.

گل های کاغذی دوست داشتنی با مثلث

برای تهیه بخش مرکزی گل، دایره ای را با مقوا می بریم و گلبرگ های گل را از مرکز دایره و در کنار هم شروع به چسباندن می کنیم.

گل های کاغذی دوست داشتنی با مثلث

نوار باریکی با مقوا  آماده کرده و با استفاده از قیچی زیگزاگ آن را می بریم و شروع به رول کردن نوار می  کنیم.

گل های کاغذی دوست داشتنی با مثلث

گل های کاغذی دوست داشتنی با مثلث

قسمت تهیه شده را با استفاده از چسب در مرکز گلبرگ های می چسبانیم و گل زیبا آماده می شود.

گل های کاغذی دوست داشتنی با مثلث

[email protected]
تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان

تل سر با فرفره

با تکه های پارچه نمدی فرفره بسازید و با آن ها تل سر خود را زیبا کنید...

با لیوان کاغذی فانوس چینی بسازید

امروز با هم یاد می گیریم که با یک لیوان کاغذی، یا فانوس چینی بسازید...

بشقاب موزاییکی با طرح خورشید

با استفاده از مقداری مواد اولیه کاردستی آسان و زیبایی را درست می کنیم. بشقاب با طرح خورشید با کمک چسباندن تکه هایی روی آن.

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 239 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 2:49

کانو کریستالس، زیباترین رودخانه جهان
کانو کریستالس (Cano Cristales)  اسم یک رودخانه در ایالت متا در کشور کلمبیا این رودخانه یک پدیده بیولوژیکی منحصر به فرد است که همچون نگینی در سرانیا لا ماکارنا می درخشد.
رودخانه کانو کریستالس « رودخانه پنج رنگ» نامیده می شود که دلیل آن وجود رنگ های زرد، سبز، سیاه، آبی و قرمز در آب رودخانه است. این رنگ ها، مواد زائدی است که توسط تعداد زیادی جلبک تولید شده اند. در هر فصل از سال، بعضی از رنگ ها بیشتر از سایر رنگ ها خودنمایی می کنند.
رودخانه کانو کریستال از جنوب رشته کوه های ماکارنا سرچشمه گرفته و تا رود گوایمبرو امتداد دارد. طول این رودخانه کمتر از 100 کیلومتر بوده و عرض آن 20 متر است.
در فصل تابستان، آفتاب گیاه ماکارانیا کلاویرا را خشک کرده و باعث می شود رودخانه سرخ رنگ دیده شود. جلبک های دیگری هم هستند که رنگ های زرد، سبز، سیاه و فیروزه ای ایجاد می کنند.
کانو کریستالس، زیباترین رودخانه جهان

رشته های طولانی جلبکی به نام کلاویا ماکاریننس به رنگ های بنفش، صورتی، قرمز، و اگر هوا زیاد آفتابی نباشد، سبز، که تنها در اینجا رشد می کند، کف رودخانه را فرش کرده و زیر فشار آب به این سو و آن سو می روند. در نواحی عمیق تر نیز گودی های طبیعی، چاه هایی گرد و رنگارنگ به وجود می آورند.
آب این رودخانه رنگارنگ به قدری صاف است که کف آن به راحتی دیده می شود اما گفتنی است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد رودخانه کانو کریستال هیچ گونه ماهی در آن زندگی نمی کند.
بهترین زمان برای مشاهده زیباترین رودخانه جهان، خرداد تا آبان است زیرا در فصل گرما رودخانه رنگارنگ شده و جلوه خاصی را به نمایش می گذارد.
برای رفتن به این رودخانه و مشاهده زیباترین نقاشی طبیعت، باید از طریق هوایی از ویلویسنسیو به ماکارنا رفته و سپس سوار قایق شوید و در نهایت در کوره راه ها پیاده روی کنید.
کانو کریستالس زیباترین رودخانه جهان به شمار می  آید؛ چرا که زیبایی آن در هیچ کجای جهان نظیر ندارد.


[email protected]
تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان

اختراع اولین لباس غواصی

اولین لباس غواصی مانند یك بشكه ی چوبی بود كه دوتا سوراخ داشت و غواص از این سوراخ ها دستهای خود را بیرون می آورد و یك پنجره هم داشت تا غواص بتواند جلوی خود را ببیند.

یرموع، موشی عجیب با بدن کانگورو!

کانگوروها به خاطر شکل و ظاهر خاصشان علاقمندان زیادی دارند و به همان اندازه که افراد از موش ها تنفر دارند به این موجود زیبا عشق می ورزند...

پستانداری به نام شکاف دندان

پستانداران ویژگی های مشابه به همی دارند؛ مثلا اینکه بدن هایشان غالبا برای اینکه گرم بماند با مو پوشیده شده، برای رشد نوزادان خود به آن ها شیر می دهند و مغزهای به نسبت بزرگی دارند که قدرت تفکر و تعقل به آن ها می دهد...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 173 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 9:23

با لیوان کاغذی فانوس چینی بسازید

امروز با هم یاد می گیریم که با یک لیوان کاغذی، یا فانوس چینی بسازید...

بشقاب موزاییکی با طرح خورشید

با استفاده از مقداری مواد اولیه کاردستی آسان و زیبایی را درست می کنیم. بشقاب با طرح خورشید با کمک چسباندن تکه هایی روی آن.

دانه خوری پرندگان با پاکت شیر

برای درست کردن کاردستی غذا خوری پرندگن به پاکت شیر ،و مقداری مقوا احتباج داریم . این کاردستی بسیار ساده،زیبا و مفید است.

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 236 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 9:23

من....دوست دارم

من....دوست دارم

من غنچه ها را دوست دارم
پروانه ها را دوست دارم

من....دوست دارم

گنجشک کوچک را که دارد شوق پرواز
با آن نگاه مهربانش دوست دارم

من....دوست دارم

من ماه و خورشید درخشان
بر پهنه این آسمان را دوست دارم

من....دوست دارم

من هر گل زیبای خوشبو
روییده در دشت و دمن را دوست دارم

من....دوست دارم

من کهکشان را دوست دارم
رنگین کمان را دوست دارم

من....دوست دارم

دریا و رقص موج جوشان
بر ساحل و  بر ماسه ها را دوست دارم

من....دوست دارم

من هر شهاب و هر ستاره
آن ابرهای پاره پاره
رقصان میان آسمان را دوست دارم

من....دوست دارم
دنیای ما زیباست زیبا
من خالق دنیای زیبا
پروردگار مهربان را دوست دارم

[email protected]
تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان

گربه کوچولو

بچه گربه ای دیشب توی کوچه ی ما بود مانده بود در باران خیس خیس و تنها بود

ننه جون مهربون

ننه جون توی حیاط کاسه ی آب می ذاره واسه ی پرنده ها کمی گندم میاره

شعر زیبای هر زبانی را بلدی

بچه های تایوان و بنگلادش آلبانی و مراکش فرانسه و لهستان هلند و تاجیکستان سوریه و فلسطین عراق و ایران و چین

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 154 تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 9:23

کانو کریستالس، زیباترین رودخانه جهان
کانو کریستالس (Cano Cristales)  اسم یک رودخانه در ایالت متا در کشور کلمبیا این رودخانه یک پدیده بیولوژیکی منحصر به فرد است که همچون نگینی در سرانیا لا ماکارنا می درخشد.
رودخانه کانو کریستالس « رودخانه پنج رنگ» نامیده می شود که دلیل آن وجود رنگ های زرد، سبز، سیاه، آبی و قرمز در آب رودخانه است. این رنگ ها، مواد زائدی است که توسط تعداد زیادی جلبک تولید شده اند. در هر فصل از سال، بعضی از رنگ ها بیشتر از سایر رنگ ها خودنمایی می کنند.
رودخانه کانو کریستال از جنوب رشته کوه های ماکارنا سرچشمه گرفته و تا رود گوایمبرو امتداد دارد. طول این رودخانه کمتر از 100 کیلومتر بوده و عرض آن 20 متر است.
در فصل تابستان، آفتاب گیاه ماکارانیا کلاویرا را خشک کرده و باعث می شود رودخانه سرخ رنگ دیده شود. جلبک های دیگری هم هستند که رنگ های زرد، سبز، سیاه و فیروزه ای ایجاد می کنند.
کانو کریستالس، زیباترین رودخانه جهان

رشته های طولانی جلبکی به نام کلاویا ماکاریننس به رنگ های بنفش، صورتی، قرمز، و اگر هوا زیاد آفتابی نباشد، سبز، که تنها در اینجا رشد می کند، کف رودخانه را فرش کرده و زیر فشار آب به این سو و آن سو می روند. در نواحی عمیق تر نیز گودی های طبیعی، چاه هایی گرد و رنگارنگ به وجود می آورند.
آب این رودخانه رنگارنگ به قدری صاف است که کف آن به راحتی دیده می شود اما گفتنی است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد رودخانه کانو کریستال هیچ گونه ماهی در آن زندگی نمی کند.
بهترین زمان برای مشاهده زیباترین رودخانه جهان، خرداد تا آبان است زیرا در فصل گرما رودخانه رنگارنگ شده و جلوه خاصی را به نمایش می گذارد.
برای رفتن به این رودخانه و مشاهده زیباترین نقاشی طبیعت، باید از طریق هوایی از ویلویسنسیو به ماکارنا رفته و سپس سوار قایق شوید و در نهایت در کوره راه ها پیاده روی کنید.
کانو کریستالس زیباترین رودخانه جهان به شمار می  آید؛ چرا که زیبایی آن در هیچ کجای جهان نظیر ندارد.


[email protected]
تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان

اختراع اولین لباس غواصی

اولین لباس غواصی مانند یك بشكه ی چوبی بود كه دوتا سوراخ داشت و غواص از این سوراخ ها دستهای خود را بیرون می آورد و یك پنجره هم داشت تا غواص بتواند جلوی خود را ببیند.

یرموع، موشی عجیب با بدن کانگورو!

کانگوروها به خاطر شکل و ظاهر خاصشان علاقمندان زیادی دارند و به همان اندازه که افراد از موش ها تنفر دارند به این موجود زیبا عشق می ورزند...

پستانداری به نام شکاف دندان

پستانداران ویژگی های مشابه به همی دارند؛ مثلا اینکه بدن هایشان غالبا برای اینکه گرم بماند با مو پوشیده شده، برای رشد نوزادان خود به آن ها شیر می دهند و مغزهای به نسبت بزرگی دارند که قدرت تفکر و تعقل به آن ها می دهد...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 244 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 4:15

با لیوان کاغذی فانوس چینی بسازید

امروز با هم یاد می گیریم که با یک لیوان کاغذی، یا فانوس چینی بسازید...

بشقاب موزاییکی با طرح خورشید

با استفاده از مقداری مواد اولیه کاردستی آسان و زیبایی را درست می کنیم. بشقاب با طرح خورشید با کمک چسباندن تکه هایی روی آن.

دانه خوری پرندگان با پاکت شیر

برای درست کردن کاردستی غذا خوری پرندگن به پاکت شیر ،و مقداری مقوا احتباج داریم . این کاردستی بسیار ساده،زیبا و مفید است.

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 143 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 4:15

من....دوست دارم

من....دوست دارم

من غنچه ها را دوست دارم
پروانه ها را دوست دارم

من....دوست دارم

گنجشک کوچک را که دارد شوق پرواز
با آن نگاه مهربانش دوست دارم

من....دوست دارم

من ماه و خورشید درخشان
بر پهنه این آسمان را دوست دارم

من....دوست دارم

من هر گل زیبای خوشبو
روییده در دشت و دمن را دوست دارم

من....دوست دارم

من کهکشان را دوست دارم
رنگین کمان را دوست دارم

من....دوست دارم

دریا و رقص موج جوشان
بر ساحل و  بر ماسه ها را دوست دارم

من....دوست دارم

من هر شهاب و هر ستاره
آن ابرهای پاره پاره
رقصان میان آسمان را دوست دارم

من....دوست دارم
دنیای ما زیباست زیبا
من خالق دنیای زیبا
پروردگار مهربان را دوست دارم

[email protected]
تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان

گربه کوچولو

بچه گربه ای دیشب توی کوچه ی ما بود مانده بود در باران خیس خیس و تنها بود

ننه جون مهربون

ننه جون توی حیاط کاسه ی آب می ذاره واسه ی پرنده ها کمی گندم میاره

شعر زیبای هر زبانی را بلدی

بچه های تایوان و بنگلادش آلبانی و مراکش فرانسه و لهستان هلند و تاجیکستان سوریه و فلسطین عراق و ایران و چین

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 158 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 4:15

کاردستی قلب با چوب

با وسایل ساده می توانید یک قلب زیبا درست کنید و به دوست خود هدیه بدهید...

چگونه یک عروسک جورابی ساده درست کنیم؟

اگر با این آموزش همراه باشید می توانید با جوراب های کهنه خودتان یک عروسک جورابی ساده ولی بسیار بامزه و زیبا درست کنید، با بچه ها بسازیدیا به آنها هدیه بدهید...

گل لاله با نی

با کمک دوستان خود و با وسایل ساده باغی از گل لاله درست کنید و با هم لذت ببرید...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 184 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 10:29

اولین دهکده نساجی ایران

رویین یکی از روستاهای زیبای شهرستان اسفراین است که به دلیل وجود قابلیت های گردشگری به عنوان یکی از مناطق گردشگری خراسان شمالی معرفی شده است.
این روستا در 27 کیلومتری شمال اسفراین واقع شده و دارای آب و هوای  معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پر برف و تابستان معتدل است. آب فراوان، باغ این روستا را پر رونق ساخته بطوری که هیچ فصلی از سال از محصولات باغ بی بهره نبوده است.

از جمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است.

در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده، به طوری که پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است.

کوچه هایی پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه ها و شیب کوچه به کوچه روستا، ارتفاعات بلند، رودخانه های دائمی و درختان چنار کهنسال چهره این روستا را منحصر به فرد ساخته است.

روستای پلکانی رویین اسفراین با توجه به نوع معماری، بافت تاریخی منحصر به فرد، رونق صنایع دستی و آب و هوای خوب آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به عنوان روستای هدف گردشگری تعیین شده است که قدمت آن به قرون 7 و 8 هجری قمری بازمی گردد.

زبان و گویش مردم این روستا فارسی تاتیی و عمده ترین هنر بانوان آن چادر شب بافی است.
سوغات محلی این روستا چادر شب، حوله پارچه ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است.

روستای رویین به عنوان دهکده نساجی سنتی از افتخارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی به شمار می آید.
چادرشب پارچه ای زیبا و رنگارنگ است که زنان محلی به دور کمر می پیچند، شاید در قدیم از آن به عنوان روانداز در شب ها استفاده می نموده اند و به همین دلیل به آن چادرشب گفته اند.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اسفراین می گوید: هم اکنون 350 تا 400 نفر از افراد ساکن در روستای رویین به طور مستقیم به تهیه نخ، رنگ آمیزی و بافت چادر شب و فروش آن اشتغال دارند.

رشته چادرشب بافی یا نساجی سنتی رویین مهر اصالت یونسکو نیز دریافت کرده است.
به گفته محمدی سالانه 120 تا 150 هزار مترمربع چادرشب در این روستا تولید می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین می افزاید: در سالیان اخیر با فعال شدن دستگاه  جدید بافندگی، بافندگان می توانند چادرشب هایی با طرح و رنگ و ابعاد مختلف تولید کنند.
کلاس های آموزشی و ترویجی هم برای ایجاد نوآوری در تولید چادرشب برگزار شده اما تولیدکنندگان به صورت سنتی به کار خود ادامه می دهند.

کیفیت بالای چادر شب روستای رویین سبب شده، این صنعت دستی همواره حضوری پر رنگ در نمایشگاه های استانی، کشوری و بین المللی داشته باشد.

علل به وجود آمدن آتشفشان ها

آتشفشان سوراخی در درون زمین است که باعث می شود گازها، سنگ های گداخته در اعماق زمین و خاکستر از آن به بیرون فوران کند. در طی مدتها کوه آتشفشان از این سوراخ ...

توشه سفر

شبها امام را می دیدم که توشه ای به روی شانه داشتند و توی خیابانها راه می رفتند، از ایشان پرسیدم این کیسه چیست که با خود حمل می کنید؟ امام فرمودند:« مسافرتی در ...

چرا شبانه روز 24 ساعت است؟

تنها علت اینکه شبانه روز 24 ساعت است آن است که بشر تصمیم گرفته است که از وقت به این روش استفاده کند. چیزی در طبیعت یا جهان وجود ندارد که...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 223 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 10:29

 

                             تابستونا گرمه  هوا                            آب تنی کن تو این هوا

        زیاد توی آفتاب نمون                             سیاه میشی بچه جون       

میوه های خوش مزه                              تو فصل من می رسه

 انگور و هندوانه دارم                                شلیل و شفتالو دارم

    بستنی خوش مزه                                   تو این هوا می چسبه

  

         تیر،مرداد،شهریور                                   هست اسم ماه های من

منبع:سایت مهد پورتال، تهیه:شهرزاد فراهانی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

میلاد امام زمان

هزار هزار فرشته زمین مثل بهشته ...

چادر مامانم

ساختم یك خانه با سه تا پشتی باز...

بهار

بهار یواش یواش میاد صدای کفش پاش میاد ...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 193 تاريخ : چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت: 10:29

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی
اوایل دهه سی بود و من گام به دوره دوم دبیرستان نهادم. استاد درس تاریخ ادبیات ما، محمد ابراهیم باستانی پاریزی بود. فردی متفاوت با دیگران، کروات به گردن نداشت، فروتن بود و رفتاری بسیار دوستانه و خودمانی داشت. در نخستین جلسه کلاس به نماینده کلاس گفت که هنگام ورود او به کلاس (برپا) نگویند. هر کس بخواهد به هر طریق احترام بگذارد آزاد است. ولی نه به برپا گفتن مبصر که یک امریه است و الزام آور.

روش تدریس او نیز کتابی نبود، باید یادداشت برمی داشت. در نخستین جلسه گفت: تاریخ ادبیات یعنی تاریخ اندیشه، دانش و هنر. جهانیان به عظمت تمدن و فرهنگ ما، ایرانیان، اذعان دارند، مدیون آن هستند و در برابرش سر تعظیم فرود می آورند. این توجه ویژه، تنها به خاطر ابر قدرت بودن ما در دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان و گسترش قلمرو ما تا اواسط لیبی در غرب و داشتن سواره نظام زره پوش نبوده، بلکه به داشتن مردان فکر و خدمت ما به تمدن بشر است. ما بودیم که کتابخانه ی عمومی، دارالترجمه و دارالتحریر دایر کردیم، دانشگاه ساختیم، رصد خانه تاسیس کردیم برای زبان عربی (صرف و نحو) نوشتیم و غیره ....

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی

آیا می توانید حدس بزنید که در هر بیت حافظ و هر جمله سعدی، چقدر پند و اندرز و حکمت است، ما دانش شیمی و ریاضیات عالی (جبر و مثلثات و اصول لگاریتم) را به وجود آوردیم، فضا شناسی را تکمیل و گردش زمین را محاسبه کردیم. همچنین فلسفه و علم مدیریت را.
بروید اصول مدیریت دولتی را در کتاب خواجه نظام الملک (سیاست نامه) بخوانید. همه این ها در این کتاب آمده است، و تاریخ ادبیات شرح این تالیفات و افکار و به وجود آوردگان آن هاست. این را گفتم که به اهمیت این درس، تاریخ ادبیات ایران، پی ببرید. سال بعد برای روزنامه دیواری مدرسه با استاد باستانی پاریزی مصاحبه کردم. ایشان در این مصاحبه از روش تالیف کتاب های درسی تاریخ که به علل و نتایج هر رویداد توجه نکرده بودند، انتقاد کرده و گفته بود که شرح رویداد ها به تنهایی کافی نیست، بلکه باید علل و نتایج، نتایج رویداد تا به امروز، منعکس شود تا درس دهد و اشتباهات تکرار نشود، برای مثال، اگر هیتلر شرح شکست ناپلئون از لشکرکشی غیر ضرور سال 1812 به روسیه و از دست دادن آن ارتش عظیم فرانسه را به دقت خوانده بود، اشتباه او را تکرار نمی کرد و در تابستان سال 1914 به روسیه حمله نمی برد و از میان نمی رفت.
وی ده ها مثال دیگر زده بود و درس تاریخ را عین حال درس (میهن شناسی) و (جهان شناسی) خوانده بود.
استاد در جایی گفته بودند: (وقتی که به سنی رسیدم که برای راه رفتن نیازمند عصا شدم، به دوستانم در پاریز کرمان سفارش کردم که از چوب درختان آن دیار عصایی برایم بسازند که هر گاه بر آن تکیه می کنم، یادم باشد که از کجا آمده ام و به کجا تعلق دارم.)
در حقیقت، استاد می خواست که اگر هم نیازی به تکیه گاه داشته باشد، به درخت روییده در وطن به خود پناه ببرد و در سایه خاطرات زادگاه خود بیارامد که فرموده اند: حُبُ الوَطَن مِنَ الایمان.


[email protected]
به قلم دکتر نوشیروان کیهانی زاده _تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان

محمد بهمن بیگی، معلم بزرگ ایل قشقایی

محمد بهمن بیگی اولین کودک قشقایی که روی نیمکت کلاس دبستان نشست و شاگرد اول شد ...

کودک چهار ساله ای که شاعر بود

کودک چهار ساله ای که شاعر بود شهریور 1286 دربازارچه میرزا نصرالله تبریزی در خانواده ای متدین و مبارز

باز باران با ترانه

استان گیلان-رشت 11دی ماه 1288 در منزل سید مهدی میر فخرایی رفت وآمدی بود هر کس به طرفی می رفت آقا سید مهدی نگران بود. ...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 166 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 12:29

        بشقاب موزاییکی طرح خورشید

 

بشقاب موزاییکی با طرح خورشید

  کاردستی بشقاب موزاییکی  برای سنین پیش دبستانی، مهد کودک و بزرگتر مناسب است.
روش کار در این کاردستی کلاژ / کولاژ یا همان تکه چسبانی است.

مواد لازم:

بشقاب یک بار مصرف کاغذی
مداد
قیچی
مجله باطله /یا کاغذ رنگی

چسب مایع


 ابتدا یک طرح کودکانه و ساده  مثل خورشید ، ماه و ستاره یا قلب روی بشقاب بکشید

بشقاب موزاییکی با طرح خورشید

در مرحله دوم صفحات رنگی مجله را به صورت مربع های کوچک ببرید.

بشقاب موزاییکی با طرح خورشید

در این مرحله  ساخت این کاردستی با روش کولاژ یا تکه چسبان است . تکه های کوچک بریده شده را با چسب روی طرح  خود بچسبانید (با مربع های رنگی طرحتان را رنگ کنید.) سعی کنید قدرت تخیل و خلاقیت کودکان را در این مرحله پرورش بدهید.

بشقاب موزاییکی با طرح خورشید

یکی از اهداف مهم درست کردن کاردستی تقویت مهارت های دستی کودکان است. 

کانال کودک و نوجوان تبیان

 [email protected]

منبع:کودک سیتی

تهیه:شهرزاد فراهانی

تعمیر وسایل خانه: فکر می کنی بلدی ؟

تصورش را بکن چقدر عالی می شد اگر می توانستی چیزی را با دست هایت بسازی مثل یک جا مدادی یا جعبه وسایل شخصی ...

آموزش درست کردن تخم مرغ رنگی با طرح برگ

رنگ کردن تخم مرغ ها کار آسان و سرگرم کننده ای است . برای این کار می توانیم روی پوسته ی تخم مرغ طرح های مختلفی پیاده کنیم...

ماهیگیری مغناطیسی

با وسایل ساده یک بازی جالب خلق کنید و با دوستان خود مسابقه ماهیگیری بگذارید و لذت ببرید...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 201 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 12:29

دو موش بدجنس

یکی بود یکی نبود یك خانه عروسكی بسیار زیبایی در کنار شومینه اتاق قرار داشت .دیوارهای آن قرمز و پنجره هایش سفید بود . آن خانه پرده های توری واقعی داشت. هم چنین یك درب در جلو خانه و یك دودكش هم روی سقفش دیده می شد.

این خانه متعلق به دو عروسك بود. یک عروسک بلوند که سارا نام داشت و صاحبخانه بود ولی هیچ وقت غذا سفارش نمی داد. دیگری هم سیمین نام داشت و آشپز بود اما هیچ وقت آشپزی نمی كرد چون غذاهای آماده از قبل خریداری شده بودند و در یك جعبه قرار داشتند. توی جعبه دو عدد میگو درشت قرمز ، یك ماهی ، یك تكه ران ، یك ظرف پودینگ و مقداری گلابی و پرتقال بود.

 آن ها را نمی شد از بشقاب ها جدا كرد ولی بی نهایت زیبا بودند. یك روز صبح سارا و سیمین برای گردش با كالسكه عروسكی شان بیرون رفتند. هیچ كس در اتاق كودك نبود و همه جا سكوت بود . یكدفعه صدای حركت آرام چیزی به گوش رسید . صدای خراشیدگی از گوشه  نزدیك شومینه می آمدجائی كه سوراخی در زیر قرنیز وجود داشت .

آقا موشه  سریع سرش را برای لحظه ای بیرون آورد و دوباره صداها شروع شد. لحظه ای بعد خانم موشه هم سرش را بیرون آورد .او وقتی دید كسی در اتاق نیست با جرات و بدون ترس بیرون آمد. خانه عروسكی در سمت دیگر شومینه قرار داشت آنها با دقت از روی قالیچه مقابل شومینه گذشتند و به خانه عروسكی رسیدند و درب را باز كردند.

 دو موش از پله ها بالا رفتند و چشمشان به اتاق غذاخوری افتاد . غذاهای مورد علاقه موش ها روی میز چیده شده بود . قاشق ، چاقو و چنگال هم روی میز بود و دو صندلی عروسكی هم كنار میز قرار داشت . همه چیز فراهم بود. آقا موشه خواست تكه ای از ران خوش آب و رنگ را با چاقو ببرد. اما نتوانست چاقو را كنترل كند و دستش را زخمی كرد.

خانم موشه گفت:فكر كنم به اندازه كافی پخته نشده و سفت است باید بیشتر تلاش كنی. خانم موشه روی صندلی اش ایستاد و سعی كرد با چاقوی دیگری آنرا خرد كند اما نتوانست و گفت : این خیلی سفت است تكه ران با یك فشار از بشقاب جدا شد و قل خورد و زیر میز افتاد. آقا موشه گفت : آن را ول كن و یك تكه ماهی به من بده .

خانم موشه سعی كرد تا با آن قاشق حلبی تكه ای از ماهی را جدا كند ولی ماهی به ظرفش چسبیده بود. همانطور كه ماهی به بشقاب چسبیده بود آنرا در آشپزخانه روی آتش قرار دادند ولی آن نپخت . آقا موشه خیلی عصبانی شد. تكه ران را وسط اتاق گذاشت و با خاك انداز به آن كوبید. بنگ، بنگ، و آن را تكه تكه كرد. تكه های ران به اطراف پرت شدند ولی هیچ چیزی داخل آن نبود. موش ها خیلی خشمگین و ناامید شدند. آن ها پودینگ، میگوها، گلابی ها و پرتقال ها را هم شكستند.

دو موش بدجنس
 خانم موشه جعبه های كوچكی را توی قفسه پیدا كرد كه رویشان نوشته بود برنج ، شكر ، چای ، اما وقتی كه آنها را برگرداند به جز دانه های قرمز و آبی چیزی داخلش نبود. آن ها از ناراحتی تا آنجا كه می توانستند رفتار زشت از خودشان نشان دادند. آقا موشه لباس های سارا را از كشو در آورد و آنها را از پنجره به بیرون پرتاپ كرد.
خانم موشه كه داشت پرهای داخل بالشت سیمین را بیرون می ریخت به یاد آورد كه خیلی دلش یك تشك پر می خواست. او با همكاری آقا موشه بالشت را به طبقه پایین برد و از روی قالیچه جلوی شومینه عبور كردند. رد كردن بالشت از آن سوراخ خیلی مشكل بود اما به هر سختی كه بود این كار را انجام دادند. خانم موشه برگشت و یك صندلی و قفسه كتاب و قفس پرنده و چند تا خرت و پرت دیگر را برداشت و با خودش آورد.
 قفسه كتاب ها و قفس پرنده از سوراخ رد نشدند بنابراین خانم موشه آن ها را پشت ذغال ها رها كرد. او برگشت و یك كالسكه با خودش آورد خانم موشه دوباره برگشت و یك صندلی دیگر با خودش آورد كه یك دفعه صدایی را در پاگرد شنید . او به سرعت به سوراخش برگشت و عروسك ها وارد اتاق كودك شدند . اما چشم های سارا و سیمین چه دید! سارا روی اجاق واژگون شده نشست و به اطراف خیره شد. سیمین هم به کشوهای آشپزخانه تکیه داد و نگاه کرد .
 اما هیچ کدام حرفی نزدند. قفسه کتاب ها و قفس پرنده در کنار جعبه ذغال ها رها شده بود ولی گهواره و تعدادی از لباس را خانم موشه برده بود. البته خانم موشه چند تابه و قابلمه به درد بخور و مقداری چیزهای دیگر را برداشته بود. دختر کوچولویی که خانه عروسکی متعلق به او بود گفت : من می روم و یک عروسک پلیس می آورم. اما پرستارش گفت: من یک تله موش خواهم گذاشت . این آخر داستان دو موش بد بود اما آنها خیلی بدجنس نبودند . آقا موشه خسارت آنچه که شکسته بودند پرداخت کرد . چون عید  بود موش و همسرش یک اسکناس داخل جوراب های سارا و سیمین انداختند. و خانم موشه هم صبح خیلی خیلی زود با خاک انداز و جاروش به خانه عروسکی آمد تا آن را تمیز کند.
دو موش بدجنس

منبع:بیتوته

تهیه:شهرزاد فراهانی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

آش خوشمزه

بزبزک زنگوله پا، یک سبد بافت. آن را از سقف خانه آویزان کرد و به بزغاله هایش گفت: « اگر روزی من در خانه نبودم و گرگ آمد، بروید توی این سبد و طناب را بکشید»...

نقاشی مبینا

مبینادفتر نقاشی اش را آورد و به مادر بزرگ گفت: چی بکشم؟...

لاک پشت کجاست

قصه گو: یکی بودیکی نبود. یه لاک پشت و یه خرگوش ...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 182 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 ساعت: 12:29

۱۰ باغ موزه تاریخی تهران (بخش اول)

تهران خیلی وقت است پوست انداخته و چهره قاجاریِ سرسبز و ییلاقی اش را لایه های بتن و دود و سیمان و غبار پوشانده...

صفویان (2)

صفویان، تا سیصد سال پیش در ایران حکومت می کردند. افراد مشهوری که در دوره صفویان می زیستند ...

صفویان (1)

صفویان، تا سیصد سال پیش در ایران حکومت می کردند. ...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 148 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت: 7:06

یک سیب را کندم

کرمی در آن رقصید 

از دیدن آن کرم

دندان من ترسید 

آن را به بز دادم

بز سیب را لیسید 

هی گاز زد، مچ مچ

مع مع کنان خندید

 [email protected]

منبع:سایت نبات_تهیه:شهرزاد فراهانی

میلاد امام زمان

هزار هزار فرشته زمین مثل بهشته ...

چادر مامانم

ساختم یك خانه با سه تا پشتی باز...

بهار

بهار یواش یواش میاد صدای کفش پاش میاد ...

کودک و نوجوان...
ما را در سایت کودک و نوجوان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی koddak بازدید : 173 تاريخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت: 7:06